
Van fotokopieën in de supermarkt tot een van de eerste online reisbureaus van Nederland
En dat allemaal met een combinatie van enthousiasme, de liefde voor Italië en een passie voor reizen
Toen ik in 1997 Italian Residence begon, was er helemaal geen groot businessplan. Ik was gewoon een enthousiaste klant in een agriturismo, verliefd op Italië, de mensen en de sfeer. Ik had net genoeg van de taal geleerd om mezelf verstaanbaar te maken, maar kennelijk klonk het overtuigend genoeg… want op een dag vroeg de eigenaar of ik zijn huis en die van een paar vrienden wilde verhuren aan Nederlanders. Een paar vrienden bleken er ongeveer twintig te zijn.

Dus ging ik op pad. Ik bezocht al die huizen, soms met laarzen aan in de modder, meestal met een camera bungelend om mijn nek, maar altijd met plezier. Ik maakte foto’s, schreef beschrijvingen die zo eerlijk waren dat zelfs de Italiaanse nonna’s er blij van werden, en bouwde mijn eerste eigen “database”. Dat was geen digital wonder, maar gewoonfoto’s, notities en een hoop enthousiasme.
Omdat ik nog geen website had, stond ik in de supermarkt achter de kopieermachine alsof ik een glossy magazine aan het printen was. Iedere klant kreeg vervolgens per post een envelop vol huisjes, foto’s en mijn enthousiasme. Dat waren mijn eerste brochures.

Toen het aanbod bleef groeien, maakte ik een echt papieren foldertje, een klant zette dat foldertje in 2000 zomaar online. Geen website zoals we die nu kennen, maar gewoon een digitale versie van mijn papieren brochure. Dat was destijds revolutionair. Ik dacht: als dát werkt, dan moet internet wel de toekomst zijn.
Eerste online platform voor vakantiehuizen in Italië
Niet veel later bouwde Two Visions mijn eerste echte website. En zo werd Italian Residence ineens een van de allereerste online platforms in Nederland voor vakantiehuizen in Italië. Ondertussen groeide mijn database gestaag door. Ik bezocht, bekeek en beoordeelde jarenlang huizen: inmiddels heb ik een database van rond de tienduizend vakantiehuizen. Mijn wandelschoenen en camera hebben heel wat Toscaanse heuvels gezien.

Feka mijn ICT-ondersteuner stond vanaf het allereerste begin naast mij als technische rots in de branding. Dankzij hen bleef de achterkant van het bedrijf altijd keurig draaien, en kon ik me richten op datgene waar ik het meest van houd: het zoeken van vakantiehuizen, het geven van service, kwaliteit en persoonlijke aandacht.
En nu, bijna dertig jaar later, voelt het alsof er heel veel is veranderd, maar tegelijk ook helemaal niets. Het land, de passie en de mensen blijven hetzelfde. Alleen werk ik nu niet meer met fotokopieën, maar met een moderne website, AI, duizenden foto’s en een kofferbak vol ervaring.
Wat wél hetzelfde blijft
Mijn liefde voor Italië.
Mijn oog voor mooie huizen.
En mijn plezier om jullie te helpen hét vakantiehuis te vinden waar jullie Italiaanse droom begint.
Want hoe modern de techniek ook wordt, mijn service blijft zoals altijd persoonlijk, oprecht en met hart voor jullie vakantie.

Comments are closed.